ღ☂ღ مه دیباღ☂ღMahDiba ღ☂ღ

رنگارنگ و گوناگون از همه چیز و از همه جا برای شما

ღ☂ღ مه دیباღ☂ღMahDiba ღ☂ღ

رنگارنگ و گوناگون از همه چیز و از همه جا برای شما

جورج مایکل (George Michael)

بیوگرافی جورج مایکل (George Michael)

جرجیوس کریاکوس پاناییوتو (به یونانی: Γεώργιος Κυριάκος Παναγιώτου) (زاده ۲۵ ژوئن ۱۹۶۳ - درگذشته ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶) که بیشتر با نام هنری جرج مایکل شناخته می‌شود، خواننده و آهنگساز و شاعر و ستاره پاپ انگلیسی یونانی‌تبار بود.

او یکی از موفق‌ترین خواننده‌های مرد در دنیا است که ۱۲ تک‌آهنگ انگلیسی و ۹ آلبوم انگلیسی و ده تک‌آهنگ آمریکایی و ۲ آلبوم آمریکایی داشته و همه او را با اثر مشهورش نجوای بی‌پروا (Careless Whispers) می‌شناسند در شمال لندن به دنیا آمد پدرش Kyriacos Panayiotou یک یونانی بود که در ۱۹۵۰ به انگلستان سفر کرد و نامش را به Jack Panos تغییر داد.

و در ادامه بخوانید . . .

  

بیوگرافی جورج مایکل (George Michael)

جرج مایکل که پدرش، مهاجرى قبرسى یونانى و مادرش هم انگلیسى است، در روز ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۳ در شمال لندن به دنیا آمد. در سال ۱۹۸۱، یعنى در سن ۱۸ سالگى به همراه دوست هم مدرسه‌ایش‌، اندرو ریجلى و چند نفر دیگر گروهى را تشکیل داد به اسم Executive که دوام چندانى نداشت و در همان سال بدل شد به گروه دو نفره Wham ، یکى از موفقیترین گروههاى پاپ بریتانیایى در دهه هشتاد میلادى.

در بین سالهاى ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶، گروه Wham چندین ترانه پرفروش روانه بازار کرد و جرج مایکل هم که ملودى و شعر بسیارى از ترانه‌هاى گروه از اوست، در سال ۱۹۸۵ جایزه Ivor Novello را به عنوان بهترین ترانه‌ساز سال دریافت کرد. یکى از ترانه‌هاى به یادماندى آن دوران Last Christmas است که با وجود این که ۲۱ سال از عمرش مى‌گذرد، اما هر سال، در ایام عید کریسمس از بسیارى از شبکه‌هاى رادیویى به گوش مى‌رسد.

در اوسط دهه هشتاد میلادى گروه Wham از هم پاشید و جرج مایکل فعالیت سولوش را آغاز کرد. او در سال ۱۹۸۷ اولین آلبومش را به انتشار رساند، آلبومى به اسم Faith (باور) که بعضیها هنوز هم آن را بهترین آلبوم این خواننده بریتانیایى مى‌دانند.

جرج مایکل با عرضه این آلبوم بیش از همه سعى و امید داشت که آن وجه و چهره پیشین خود به عنوان عضوى از گروه Wham را که مورد علاقه نوجوانهاست، تغییر دهد و ثابت کند که به عنوان آهنگساز و ترانه سرا حرفى جدى براى گفتن دارد. و براستى که موفقیتى کم نظیر هم نصیب این آلبوم شد.

اکثر قطعات آلبوم Faith در قالب صحفه تک آهنگى هم منتشر شدند و شش ترانه از این مجموعه حتى در آمریکا توانستند در صدر رده بندى ترانه‌هاى پرفروش روز قرار گیرند. خود آلبوم هم یک سال تمام در آمریکا جز ترانه‌هاى پرفروش روز بود و تا سال ۲۰۰۰ هم در این کشور مجموعا، بیش از ۱۰ میلیون بار به فروش رفت.

جرج مایکل با آلبوم Faith نه تنها در سال ۱۹۸۸ جایزه معتبر Grammy را براى بهترین آلبوم سال دریافت کرد، بلکه موفق شد، سه جایزه موسیقى آمریکا (American Music Awards) را از آن خود کند: جایزه بهترین خواننده مرد در سبک پاپ راک، جایزه بهترین هنرمند مرد در سبک Soul و R&B و جایزه بهترین آلبوم در سبک Soul و R&B.

دومین آلبوم سولوى جرج مایکل در سال ۱۹۹۰ تحت عنوان Listen without prejudice, به انتشار رسید. جالب توجه اینکه جرج مایکل خود براى تبلیغ این آلبوم در تلویزیون، کلیپى طرحریزى کرد، اما به علت کثرت صحنه‌هایى لختى، تلویزیون بریتانیا از پخش این کلیپ تبلیغاتى خوددارى کرد و تنها شبکه‌هاى تلویزیونى آمریکا و استرالیا حاضر به پخش آن شدند.

این آلبوم سرانجام در ماه سپتامبر ۱۹۹۰ به بازار آمد. جرج مایکل در این قطعات سعى داشته که موسیقى R&B را با موسیقى Rock&Roll، Jazz و Soul پیوند بزند. آلبومListen without prejudice در بریتانیا موفق شد، مقام اول رده بندى آلبومهاى پرفروش روز را از آن خود کند و در آمریکا در رده دوم جاى بگیرد. از آن گذشته ترانه Praying for time از این آلبوم هم در بریتانیا در صدر ترانه‌هاى پرفروش روز قرارگرفت.

آلبوم Listen without prejudice با وجود این که با استقبال منتقدان روبرو شد، اما نتونست از لحاظ میزان فروش به پاى آلبوم قبلى برسد. ناگفته نماند که کلیپ ویدئوى یکى از ترانه‌هاى این آلبوم به اسم Freedom 90 با همکارى پنج تا از مانکنهاى معروف دنیا تهیه شد و با توجه به بعضى صحنه‌هاى لختى، شبکه تلویزیونى MTV، نخست از پخش این ویدئوکلیپ پرهیز کرد، اما بعد از حذف ۵ ثانیه از آن بالاخره حاضر شد که این ترانه را پخش کند.

در سال ۱۹۹۱ جرج مایکل در فسیتوال عظیم راک در ریو د ژانیرو، بار دیگر با اندرو ریجلى، دوست قدیمیش در گروه Wham روى صحنه رفت و شایعه از سرگیرى فعالیتهاى این گروه دو نفر سر زبانها افتاد، اما در همان حد شایعه ماند و تحقق پیدا نکرد. در همان سال، جرج مایکل ترانه اى دوصدایى با التون جان منتشر کرد به نام Don't let the sun go down on me که در بریتانیا و آمریکا، در راس رده بندى ترانه‌هاى پرفروش روز جاى گرفت و درآمد بدست آمده از آن هم به سازمانهاى خیریه اهدا شد.


دو سال بعد جرج مایکل آلبوم کوچکى متشکل از شش قطعه به انتشار رسوند به نام Five Live که با یارى لیزا استنسفیلد و اعضاى باقیمانده گروه پرآوازه کویین تهیه شده بود. درآمد حاصله از این آلبوم موفق هم به سازمانى خیریه که در زمینه مبارزه با بیمارى ایدز فعال است، اختصاص پیدا کرد.

سالهاى بعد از انتشار این آلبوم، سالهاى تیره و تلخى براى این هنرمند خلاق بود. جرج مایکل که همجنسگرا است، در سال ۱۹۹۴، هم مادرش را از دست داد و هم شریک زندگیش را. در کنار این ناکامیهاى خصوصى، با گرفتاریهاى کارى نیز مواجه شد و با شرکت Sony Music درافتاد و این شرکت را به استثمار هنرمندان متهم کرد.

سرانجام کار طرفین به دادگاه کشید و قرارداد بین آنها در سال ۱۹۹۵ فسخ شد و اعتبار آن به این ترتیب ۱۰ سال زودتر از موعد مقرر به پایان رسید. در سال ۱۹۹۶ چهارمین آلبوم سولوى جرج مایکل با همکارى شرکت ویرجین انتشار پیدار کرد، آلبومى تحت عنوان Older که از لحاظ سبک و حال و هوا با آلبومهاى قبلى تفاوت دارد و رنگ و بوى موسیقى Soul در آن بخوبى محسوس است.

جرج مایکل بسیارى از کارهاى این آلبوم را خود انجام داد: شعر ترانه نوشت، آهنگ ساخت، تنظیم کرد، نوازندگى خیلى از سازها را برعهده داشت و تا اندازه زیادى هم نقش تهیه کننده را ایفا کرد. منتقدان در مجموع نظرى مثبت درباره آلبوم Older نداشتند، اما این آلبوم در بین دوستداران پاپ، به ویژه طرفداران خود جرج مایکل گل کرد و از لحاظ فروش هم موفق بود.

علیرغم نقدهاى منفى، آلبوم Older چندین جایزه صفحه طلایى و پلاتین دریافت کرد و یکى از قطعات این آلبوم به نام Jesus to a child که در قالب سى دى تک اهنگى به بازار آمد، در بریتانیا قله رده بندى ترانه‌هاى پرفروش روز را فتح کرد.

جنجال و حاشیه
جرج مایکل که با انتشار این آلبوم، بیش از همه به خاطر موسیقیش توجه‌ها را به خود جلب کرده بود، در سال ۱۹۹۸ به خاطر *** در یکى از توالتهاى عمومى لس آنجلس بازداشت و به جرم رفتار غیراخلاقى به ۹۱۰ دلار جریمه نقدى، ۸۰ ساعت کار خیریه اجتماعى و ۵ جلسه نشست اجبارى پیش یک روانشناس محکوم شد. این خواننده بریتانیایى نیز ضمن انتقاد به جامعه بسته آمریکا، به کل ماجرا در قالب ترانه اى پرداخت که تحت عنوان Outside در اکتبر همان سال منتشر شد.

این جنجالهاى خصوصى و مسئله همجنسگرایى که جرج مایکل بعد از این قضیه رسما به آن اعتراف کرد، ذهن طرفدارهاى این خواننده را چندان به خودش مشغول نکرد و آنها بیشتر در پى موسیقى او بودند تا در پى مسایل خصوصیش که مدتها عنوانهاى خبرى نشریات زرد را به خود اختصاص داد.

در همان سال ۱۹۹۸، آلبومى متشکل از دو سى دى تحت عنوانLadies and gentlemen - منتشر شد که مجموعه اى است شنیدنى از بهترین ترانه‌هایى که این خواننده در طى فعالیت هنریش چه با گروه Wham و چه بشکل سولو منتشر کرده بود. یک سى دى دربرگیرنده قطعات آرام است که قلب را تحت تاثیر قرار مى‌دهد و در یک سى دى هم قطعاتى پرشور و حال گنجانده شده که شنونده را به رقص وامى‌دارد. این آلبوم مجموعا هشت جایزه صفحه پلاتین دریافت کرد.

یک سال پس از انتشار آلبوم بهترینها، آلبومى روانه بازار شد تحت عنوان Songs of the last century (ترانه‌هاى قرن گذشته) که چند هفته پیش از شروع سال ۲۰۰۰، دقیقا در تاریخ ششم دسامبر ۱۹۹۹منتشر شد. این آلبوم دربرگیرنده ترانه‌هایى از دیگر خوانندگان معروف است که جرج مایکل علاقه خاصى به آنها داشته و در این آلبوم ، این ترانه‌ها را با رنگ آمیزى و تنظیمهایى کاملا متفاوت اجرا کرده است.

در سال ۲۰۰۲ جرج مایکل با ترانه Freak به صحنه برگشت و اینبار هم با کلیپى ویدئویى جنجال به پا کرد. کار به جایى رسید که شبکه‌هاى تلویزیونى فرانسه از پخش این ویدئوکلیپ خوددارى کردند و دربریتانیا هم نسخه بشدت سانسور شده و در آمریکا نسخه کمى سانسور شده آن از شبکه‌هاى تلویزیونى پخش شد. تنها MTV و شبکه VIVA در آلمان بودند که با پخش ویدئوکلیپ ترانه Freak مشکلى نداشتند.

در همان دوران جرج مایکل با یارى چند ستاره دیگر دست به اعتراض به جنگ عراق زد. اجراى تازه اى از ترانه انتقادى The Grave که دان مکلین در سال ۱۹۷۱ در خصوص جنگ ویتنام ساخته بود، یکى از قدمهاى جرج مایکل در این راه بود. ترانه Shoot the dog هم یکى از دیگر ترانه‌هاى جنجالى این خواننده است که در ویدئوکلیپ کارتونى آن، تونى بلر نخست وزیر بریتانیا به سگ مطیع و فرمانبردار جرج دبلیوبوش رییس جمهور آمریکا بدل شده است.

سال ۲۰۰۴ سال انتشار آخرین البوم جرج مایکل است: آلبومى به نام Patience (صبر) که با همکارى شرکت Sony Music عرضه شده است. جالب توجه اینکه این تنها آلبوم جرج مایکل محسوب مى‌شود که در آلمان توانسته است در صدر رده بندى آلبومهاى پرفروش روز قرار بگیرد.

جرج مایکل که براى آخرین بار، ۱۵ سال پیش کنسرت برگزار کرده بود، حال بعد از این غیاب طولانى به صحنه بازگشته و تور کنسرتهایش را در اروپا شروع کرده و بدین ترتیب به انتظار دیرینه طرفدارانش پایان داده است.

جرج مایکل که پدرش، مهاجری قبرسی-یونانی و مادرش هم انگلیسی است، در روز ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۳ در شمال لندن به دنیا آمد. در سال ۱۹۸۱، یعنی در سن ۱۸ سالگی به همراه دوست هم مدرسه‌ای اش، اندرو ریجلی و چند نفر دیگر گروهی را تشکیل داد به اسم Executive که دوام چندانی نداشت و در همان سال بدل شد به گروه دو نفره وام! (Wham)، یکی از موفقیترین گروه‌های پاپ بریتانیایی در دهه هشتاد میلادی.

در بین سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶، گروه وام! چندین ترانه پرفروش روانه بازار کرد و جرج مایکل هم که ملودی و شعر بسیاری از ترانه‌های گروه از اوست، در سال ۱۹۸۵ جایزه Ivor Novello را به عنوان بهترین ترانه‌ساز سال دریافت کرد. یکی از ترانه‌های به یادماندی آن دوران Last Christmas است که با وجود این که ۲۱ سال از عمرش می‌گذرد، اما هر سال، در ایام عید کریسمس از بسیاری از شبکه‌های رادیویی به گوش می‌رسد.

در اوسط دهه هشتاد میلادی گروه Wham از هم پاشید و جرج مایکل فعالیت سولوش را آغاز کرد. او در سال ۱۹۸۷ اولین آلبومش را به انتشار رساند، آلبومی به اسم Faith (باور) که بعضی‌ها هنوز هم آن را بهترین آلبوم این خواننده بریتانیایی می‌دانند.

جرج مایکل با عرضه این آلبوم بیش از همه سعی و امید داشت که آن وجه و چهره پیشین خود به عنوان عضوی از گروه Wham را که مورد علاقه نوجوانهاست، تغییر دهد و ثابت کند که به عنوان آهنگساز و ترانه سرا حرفی جدی برای گفتن دارد؛ و براستی که موفقیتی کم‌نظیر هم نصیب این آلبوم شد.

اکثر قطعات آلبوم "Faith" در قالب صفحه تک آهنگی هم منتشر شدند و شش ترانه از این مجموعه حتی در آمریکا توانستند در صدر رده‌بندی ترانه‌های پرفروش روز قرار گیرند. خود آلبوم هم یک سال تمام در آمریکا جز ترانه‌های پرفروش روز بود و تا سال ۲۰۰۰ هم در این کشور مجموعاً، بیش از ۱۰ میلیون بار به فروش رفت.

جرج مایکل با آلبوم 'Faith" نه تنها در سال ۱۹۸۸ جایزه معتبر Grammy را برای بهترین آلبوم سال دریافت کرد، بلکه موفق شد، سه جایزه موسیقی آمریکا (American Music Awards) را از آن خود کند: جایزه بهترین خواننده مرد در سبک پاپ راک، جایزه بهترین هنرمند مرد در سبک Soul و R&B و جایزه بهترین آلبوم در سبک Soul و R&B.

دومین آلبوم سولوی جرج مایکل در سال ۱۹۹۰ تحت عنوان "Listen without prejudice", به انتشار رسید. جالب توجه اینکه جرج مایکل خود برای تبلیغ این آلبوم در تلویزیون، کلیپی طرح‌ریزی کرد، اما به علت کثرت صحنه‌هایی لختی، تلویزیون بریتانیا از پخش این کلیپ تبلیغاتی خودداری کرد و تنها شبکه‌های تلویزیونی ایالات متحده آمریکا و استرالیا حاضر به پخش آن شدند.

این آلبوم سرانجام در ماه سپتامبر ۱۹۹۰ به بازار آمد. جرج مایکل در این قطعات سعی داشته که موسیقی R&B را با موسیقی Jazz ، Rock&Roll و Soul پیوند بزند. آلبوم "Listen without prejudice" در بریتانیا موفق شد، مقام اول رده‌بندی آلبوم‌های پرفروش روز را از آن خود کند و در ایالات متحده آمریکا در رده دوم جای بگیرد. از آن گذشته ترانه Praying for time از این آلبوم هم در بریتانیا در صدر ترانه‌های پرفروش روز قرارگرفت.

آلبوم Listen without prejudice با وجود این که با استقبال منتقدان روبرو شد، اما نتونست از لحاظ میزان فروش به پای آلبوم قبلی برسد. ناگفته نماند که کلیپ ویدئوی یکی از ترانه‌های این آلبوم به اسم Freedom 90 با همکاری پنج تا از مانکن‌های معروف دنیا تهیه شد و با توجه به بعضی صحنه‌های لختی، شبکه تلویزیونی MTV، نخست از پخش این ویدئوکلیپ پرهیز کرد، اما بعد از حذف ۵ ثانیه از آن سرانجام حاضر شد که این ترانه را پخش کند.

در سال ۱۹۹۱ جرج مایکل در فسیتوال عظیم راک در ریو دو ژانیرو، بار دیگر با اندرو ریجلی، دوست قدیمی اش در گروه Wham روی صحنه رفت و شایعه از سرگیری فعالیتهای این گروه دو نفر سر زبان‌ها افتاد، اما در همان حد شایعه ماند و تحقق پیدا نکرد. در همان سال، جرج مایکل ترانه‌ای دوصدایی با التون جان منتشر کرد به نام Don't let the sun go down on me که در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، در راس رده‌بندی ترانه‌های پرفروش روز جای گرفت و درآمد بدست آمده از آن هم به سازمان‌های خیریه اهدا شد.

دو سال بعد جرج مایکل آلبوم کوچکی متشکل از شش قطعه به انتشار رسوند به نام Five Live که با یاری لیزا استنسفیلد و اعضای باقی‌مانده گروه پرآوازه کویین تهیه شده بود. درآمد حاصله از این آلبوم موفق هم به سازمانی خیریه که در زمینه مبارزه با بیماری ایدز فعال است، اختصاص پیدا کرد.

سال‌های بعد از انتشار این آلبوم، سال‌های تیره و تلخی برای این هنرمند خلاق بود. جرج مایکل که همجنسگرا است، در سال ۱۹۹۴، هم مادرش را از دست داد و هم شریک زندگیش را. در کنار این ناکامی‌های خصوصی، با گرفتاری‌های کاری نیز مواجه شد و با شرکت Sony Music درافتاد و این شرکت را به استثمار هنرمندان متهم کرد.

سرانجام کار طرفین به دادگاه کشید و قرارداد بین آنها در سال ۱۹۹۵ فسخ شد و اعتبار آن به این ترتیب ۱۰ سال زودتر از موعد مقرر به پایان رسید. در سال ۱۹۹۶ چهارمین آلبوم سولوی جرج مایکل با همکاری شرکت ویرجین انتشار پیدار کرد، آلبومی تحت عنوان "Older" که از لحاظ سبک و حال و هوا با آلبوم‌های قبلی تفاوت دارد و رنگ و بوی موسیقی "Soul" در آن بخوبی محسوس است.

جرج مایکل بسیاری از کارهای این آلبوم را خود انجام داد: شعر ترانه نوشت، آهنگ ساخت، تنظیم کرد، نوازندگی خیلی از سازها را برعهده داشت و تا اندازه زیادی هم نقش تهیه کننده را ایفا کرد. منتقدان در مجموع نظری مثبت دربارهٔ آلبوم "Older" نداشتند، اما این آلبوم در بین دوستداران پاپ، به ویژه طرفداران خود جرج مایکل گل کرد و از لحاظ فروش هم موفق بود.

علیرغم نقدهای منفی، آلبوم Older چندین جایزه صفحه طلایی و پلاتین دریافت کرد و یکی از قطعات این آلبوم به نام "Jesus to a child" که در قالب سی دی تک آهنگی به بازار آمد، در بریتانیا قله رده‌بندی ترانه‌های پرفروش روز را فتح کرد.

وی در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ در منزلش در گورینگ آکسفوردشر و در خواب درگذشت. او ۵۳ ساله بود و علت مرگ در هنگام اعلامِ خبر درگذشتش، مشخص نبود.مدیربرنامه اش اظهار داشت که او دچار سکتهٔ قلبی شده...

آهنگ زیبای نجوای بی‌پروا (Careless Whispers) از بهترین آثار این خواننده خوش صدا است.

تنها صداست که می ماند!

یادش گرامی و خدایش بیآمرزد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد